matkat ja retket 2023

MATKASIMME PÄÄKAUPUNKIIN, HELSINKIIN 28.2.2023!

Meitä oli bussilastillinen mukana kun pääkaupunkiin saavuttuamme ensin suuntasimme upeaan Helsingin Keskuskirjastoon, Oodiin. Se on avattu Töölönlahdenkadun varrelle 5. joulukuuta 2018. Rakennuksen bruttopinta-ala on 17 250 neliötä!
Kirjastoon tutustumisen jälkeen kävelimme lounaalle vuonna 1938 avattuun Postitaloon, siellä lounastimme ravintola Pääpostissa.
Lounastauon jälkeen siirryimme bussilla Arkkadianmäellä seisovaan jyhkeään Eduskuntataloon. Talo on vihitty käyttöön 7. maaliskuuta 1931. Opastetun kierroksen jälkeen ryhmäämme "emännöi" oma kansanedustajamme Piritta Rantanen.
Reilun parituntisen eduskunta vierailun jälkeen oli vielä yksi kohde, Vantaalla sijaitseva Fazerin vierailukeskus. Keskuksessa käy vuosittain jopa yli 200 000 vierasta! Ennätysvuonna 2019 vierailijoita kävi 231 000! Opastuskierroksen jälkeen pääsimme maistelemaan erilaisia suklaa- ja lakritsiherkkuja. Sääntö oli, että kaikki piti nauttia paikanpäällä. Saatiin mukaan vielä runsaat tuotekassit! Kiitos!

Lämmin kiitos matkalaisille ja bussinkuljettaja Jarmolle sekä Pohjolan Matkalle! Alla muutamia kuvia matkalta Auliksen ja Pertin kameroista! Klikkaa kuvaa saat sen suuremmaksi. Ole hyvä!

KYLPYLÄMATKA PÄRNUUN 6.-9.3.2023

Varhain aamun tunteina Jämsän linja-autoasemalta suuntasimme jälleen bussi täynnä iloisia matkalaisia kylpylämatkallemme Eestin maalle. Pieni tauko pidettiin Lahdessa Renkomäellä. Hieman yli kolmen tunnin bussimatkan jälkeen olimme Länsisatamassa missä astuimme upouuteen MyStar-alukseen. Aamiaisen nautimme laivalla ja ihmettelimme kuinka tasaisesti ja hiljaisesti uusi alus kulkee. Laiva on rakennettu Rauman telakalla ja lähtenyt liikenteeseen 13.12. vuoden 2022 puolella.

Talinnaan saavuttuamme meitä oli vastassa mainio Pärnun oppaamme Heiskasen Kersti. Matkalla tuli runsaasti etukäteisinfoa Viiking Spa kylpylästämme. Iltapäivällä majoittumisen jälkeen Kersti piti meille talon esittelyn. Esittelyn jälkeen varailimme matkaan sisältyvät hoidot ja hieronnat.
Aika kylpylässä sujui nopsaan hierontojen ja hoitojen parissa sekä kylpylässä pulikoidessa. Tiistaina oli lisäksi Kerstin johdolla opastettu kiertoajelu kaupungissa. Keskiviikkona oli lisänä vielä ostoksilla käynti mm. outlet-myymälässä. Illalla pelattiin vielä koko ryhmällä bingoa sekä oltiin kuulemassa kylpylän baarissa karaoke esityksiä joita tarjoilivat meidän ryhmästä Aulis, Jarmo ja Pirkko H.

Torstaiaamuna kiitimme ja hyvästelimme mainion Kersti oppaamme. Hänen valoisa persoonansa sai paikan meidän sydämissämme!
Reilun parin tunnin ajomatkan jälkeen oli hetki aikaa sataman läheisyydessä tehdä tarvittavat ostokset. Samalla laivalla millä teimme tulomatkan lähdimme kotimatkalle. Suurin osa laivamatkan ajasta kului valmiiksi varatun buffet-lounaan parissa.
Helsinkiin savuttuamme kotimatka joutui yhden tauon jälkeen ripeästi. Olimme Jämsässä taas hyvillä mielin yhtä kokemusta rikkaampana.

Kiitos iloisille matkalaisille, oppas Kerstille, kuljettajalle Jarmolle sekä vastuulliselle matkanjärjestäjälle, Pohjolan Matkalle!!
Alla muutamia kuvia Pirkon kännykästä ja Pertin kamerasta.

Viiking Spa-kylpylä talviasussaan. Klikkaa kuvaa saat sen suuremmaksi.

LOMAILIMME KREETAN HANIASSA, PLATANIAKSEN KYLÄSSÄ
9. - 16.5.2023 (klikkaa kuvia saat ne suuremmiksi)

SOKKOMATKALLA "Umpimähkään" 8.6.2023

Sateen uhka oli päällä kun täysi bussilastillinen, 53 henkilöä Jämsän Eläkkeensaajista suuntasi kohti tuntematonta Heinosen Karin pyöritellessä Pohjolan Matkan bussin rattia. No, sadetta ei kauan tarvinnut odotella.
Ensimmäinen kohde tuli vastaan jo Mäntässä, pysähdyttiin Serlachius-museo Gustafin eteen. Sisällä meitä odotti ryhmän jako kahteen ja sitten alkoi kaikki yllättänyt draama-opastus "selluportin takana" joka kertoi entisajan sellumaakareiden tarinan. Olimme joukko paperiyhtiölle pyrkiviä työntekijöitä joita topakat oppaat perehdyttivät talon tavoille pukeutumiskoodia unohtamatta: "Mutta hyvä herra, ette kai te tulleet työnhakuun pääovesta!" Siihen aikaan työväestö kulki vai sivuovesta. Ja työhönotossa ei siedetty minkään vertaa punaista vaatetusta!

Ikimuistoisen museovierailun jälkeen matkamme jatkoi Virtojen kautta aina Karvialle asti. Siellä kohteemme oli Anne Mattilan Taidekahvila. Itse laulajatähti oli paikan päällä ottamassa ryhmän iloisena vastaan, ja aurinkokin tuli sopivasti esiin! Annen iloisen opastuksen jälkeen saimme nauttia makuaisteja hyväilevästä tarjoilusta, kauniista taiteesta ja leppoisasta ilmapiiristä. Näkemämme taideteokset olivat itseoppineen Annen käsialaa!

Karvialta matka alkoi vähitellen jatkumaan kotiin päin. Oli kuitenkin jäljellä vielä yksi kohde. Pysähdyimme alkuiltapäivästä vielä Hämeenkyrössä ja siellä paikkakunnan suosituimman matkailukohteen pihapiiriin. Kohde oli Frantsilan Kehäkukka joka toimii 1875 rakennetussa kauniissa koulurakennuksessa. Nautimme kahvit maukkaan pitzan kanssa ja tutustuimme alueen käsityöpuoteihin, sekä yrttipuutarhaan. Taisipa useampi matkalainen ostella viime hetken tuliaiset alueen lukuisista puodeista!

Vaikka päivä oli pitkä, niin iloiset ilmeet säilyivät matkalaisten kasvoilla vielä paluumatkallakin! Koimme jälleen yhdessäolon riemua, ja ollaan muutamaa kokemusta rikkaampia. Eräs matkalainen totesi paluumatkalla, että ikäihmisellä on enää kaksi asiaa mitä jännittää: "Se että toimiiko vatsa aamulla ja toinen on nämä sokkomatkat!"
Kiitos matkalaiset mukanaolosta, kiitos kuljettaja Karille!

Alla kuvia matkalta Pertin ja Pirkon ottamina. Yhteiskuvan jälkeiset kuvat suurenee klikkaamalla!

Risteiltiin Tampereen Pyhäjärvellä ja nautittiin teatterista Viikinsaaressa 6.7.2023

Jälleen kerran matkassa oli bussilastillinen (59 henkilöä) kesäteattereiden ystäviä kun suuntasimme kohti Tamperetta ja Laukontorin satamaa.
Astuimme vuonna 2014 valmistuneeseen Silver Sky alukseen missä nautimme puolentoista tunnin risteilyn aikana maistuvan aterian. Aterian ja seurustelun lomassa nautimme Pyhäjärven maisemista.
Risteilyn jälkeen siirryimme odottavissa tunnelmissa Viikinsaaren ihaniin maisemiin missä ensimmäisenä ihailimme yli sata 120 vuotista saaren pääravintolan arkkitehtuuria.
Polkumme jatkui muutaman sadan metrin verran ja olimme saaren kesäteatterilla. Meitä onnisti paikkojen suhteen, pääsimme aivan eturivien paikoille.
Niiltä paikoilta saimme nauttia vauhdikkaasta, nauruhermoja koetelleesta Risto Jarvan elokuvan pohjalta tehdystä ja Ola Tuomisen ohjamaasta klassikkokomedia LOMASTA! Pääosassa upeaääninen näyttelijä Miika Laakso. Muissa rooleissa mm. Annu Valtonen, Jarkko Tiainen, Elina Saarela ja Anitta Ahonen.
Kaiken kaikkiaan Viikinsaari on mitä mainioin paikkaa teatterille, saarella on muutakin nähtävää vaikka päiväretken ajaksi. Saarella sijaitsee mm. tanssipaviljonki.

Alla kuvia päivästämme Pirkon ja Pertin ottamina. Ole hyvä! Kuvat eivät ole nyt kuvagallerian muodossa, joten ne eivät suurene klikkaamalla. Voidaan tosin muuttaa.
Kertokaa mielipiteenne kumpi on parempi tapa laitella kuvat sivuille. Tämä vai että ne aukenevat koko ruudun kokoisiksi! t. Pertti

Silver Sky-laivalla
Vuonna 2014 rakennettu Silver Sky alus toi meidät risteilyn päätteeksi Viikinsaaren satamaan. Alus ottaa 180 matkustajaa, ravintolapaikkoja 120:lle henkilölle.
Viikinsaaren rakennuksia näkyvissä..
Saaren yli 120-vuotinen päärakennus missä toimii ravintolla Viikinsaari
Tässä on toiminut aikoinaan saaren vankila, nykyisin se on kappelina.
Odotellaan katsomoon pääsyä
Saimme paikat ensimmäisiltä riveiltä!
Kiitos ja kummarrus!
Tammerkoski alus tuli esityksen päätteeksi meitä noutamaan. Alus on rakennettu 1994, matkustajamäärä 199 ja ravintolapaikkoja 114.
Osa esiintyjistä tuli paluumatkalla samalla laivalla
Iloiset matkalaiset taas yhtä kokemusta rikkaampina, kotimatka voi alkaa. Kiitos kuljettaja Karille!

Pielisen kierroksella 7.-10.8.2023

Bomban talo Pielisen rannalla oli yksi vierailumme kohde
Matkalaiset Paaterissa kuvanveistäjä Eva Ryynäsen erämaakirkon edessä

Pikkujoulumme Rajaniemessä 13.-14.11.2023

Yhdistyksellämme on ollut muutaman ajan tapana, että pikkujouluja vietämme joka toinen vuosi meidän Eläkkeensaajien yhteisessä loma- ja kurssikeskuksessa. Tämä kerta oli jo neljäs kun juhlimme näissä puitteissa.
Tämä oli myös historiallinen kerta, Rajaniemen tarina on päättymässä vuoden 2024 loppuun mennessä. Rajaniemen 49-vuotinen historia jäsenkunnan loma- ja virkistyspaikkana on alkanut 1.7.1974. Syynä toiminnan päättymiseen on yksinkertaisesti liian vähäinen käyttö.
Näistä sinällänsä harmillisista uutisista vietimme jouluisen hetken seurustellen, saunoen, nauttien maistuvasta juhla-illallisesta sekä ohjelmallisesta illanvietosta Siekkissalissa. Ohjelman jälkeen meitä ilahdutti vieras kaukaa, varmaankin ihan Korvatunturilta saakka.. Pukin vierailun jälkeen pistimme vielä jalalla koreasti Duo Trabantin tahdissa!

Rajaniemen päärakennus toimi viimeistä kertaa pikkujoulujemme juhla-ateria- ja aamiaispaikkana. Lisää kuvia pikkujouluistamme vasemmalla matkat- ja retket osassa.
Herkkua on siinä monenlaista...
Viiniäkin oli tarjolla, liekö kuvan tonttu ollut asialla..?
Juhla-illallisen jälkeen siirryttiin Siekkissaliin missä laulettiin yhdessä rakkaimpia joululauluja
Vuosien takainen hitti "tiputanssi" kävi hyvästä lämmittelystä ennen varsinaisia tansseja!
Pukki oli vallan vauhdikkaalla päällä..
Tavan mukaan pukin syli oli hyvin suosittu!
Näkemiin Rajaniemi ja kiitos vuosien varrella koetuista loma- ja juhlahetkistä!